21 Ekim 2016 Cuma

KIRMA ( ÇEKİÇTE ) ZEYTİN

Zeytin tarifi
Kırma zeytin nasıl yapılır
Çekiçte zeytin tarifi
Kırma zeytin tarifi
     Doğduğum, yaşadığım bölgenin hayatına, kültürüne damga vuran; benim de sanıyorum şu dünyada gördüğüm ilk ağaç zeytin ağaçları olmuştur :) Umarım son yıllarda altın madenlerini tercih edip zeytinliklerden vazgeçen kanunların ne pahasına olduğunu anlayıp, vazgeçerler de dede mirasımızı çocuklarımıza bırakıp, bu kültürü devam ettirebiliriz. Önceleri dedem, anneannem sonra da annem ve teyzem kırma zeytin, çizik zeytin, sele zeytini ve çevirme zeytini, zeytinyağını soframıza kadar hazırlayıp getirdiklerinden ve zeytin toplama zamanı Ankara'da olduğumuzdan ben pek zeytin işine girmiyordum. Bir kaç yıldır yazlıktan geç dönünce topladığımız zeytinlerle kırma zeytinimizi kendim yapıyorum. Siz de şu sıralar artık pek çok pazarda satılan zeytinlerden alıp, en azından kırma zeytininizi kendiniz hazırlayabilirsiniz.
Malzemeler:
  • 5 kilogram yeşil zeytin 
  • 5 dolu yemek kaşığı kaya tuzu 
  • Yeteri kadar içme suyu 
  • 5 yemek kaşığı zeytinyağı 

Yapılışı: 
  • Zeytinlerin sağlam, etli olanları ayrılır.
  • Yaprakları, sapları kopartılıp, temizlenir.
  • İyice yıkandıktan sonra süzgeçte suyu süzdürülür.
  • Zeytinler kırılırken etrafa sıçramaması için, temiz büyükçe bir çöp poşetinin kenarları biraz kaldırılarak içine kesme tahtası yerleştirilir.
  • Zeytinlere birer kez taş ile vurularak parçalamadan kırılır.
  • Zeytinleri taş, çekiç, şişenin dip kısmı veya benim gibi ahşap bir havanın dip kısmıyla vurarak da kırabilirsiniz.
  • Zeytinlerin kararmaması için, kırılan zeytinler hiç bekletilmeden su dolu cam kavanoza alınır.
  • Zeytinlerin acısının çıkması için, suyu günaşırı değiştirilip ağzı kapalı olarak bekletilir.
  • Tatlandıktan sonra yenilecek kadar miktar zeytin çıkartılıp, istenirse zeytinyağı, kırmızı pul biber, kekik, limon suyu ve tuz eklenerek servis edilir.
  • En kısa sürede olup, çok uzun süre dayanmayan kırma zeytini daha uzun süre saklamak isterseniz, her kilogram zeytin için, dolu dolu bir yemek kaşığı kaya tuzu suyun içinde eritilir.
  • Zeytin kavanozu üzerine kadar tuzlu suyla doldurulur.
  • Hava almaması için, üzerine bir yemek kaşığı kadar zeytinyağı dökülür.
  • Kavanozun kapağı kapatılıp, güneş görmeyen serin bir yerde bekletilir.

2 yorum:

  1. Zeytin gibisi var mı? Umarım bu gereksiz ve yanlış kararlardan tez zamanda dönülür...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de zeytinsiz ve zeytinyağı olmadan bir hayat düşünemiyorum :) Bir yandan altın madenleri bir yandan kooperatifler gözümüzün önünde eriyip gidiyor zeytinlikler, umarım değer bilenlerle karşılaşalım.Sevgilerimle.

      Sil

BLOG HESABI OLMADAN YORUM BIRAKMAK İSTEYENLER ;
''Yorumlama Biçimi'' isimli kutucuğa tıkladıktan sonra ''Anonim'' ayarını seçerek yorumunuzu bırakabilirsiniz.Yorum bıraktığınızda adınızı da yazarsanız sevinirim.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...